Naar de hoofdinhoud
Abonnementenbeheer en gespreid betalen
Meer dan 7 maanden geleden bijgewerkt

PayPro biedt de volgende mogelijkheden voor het starten van een abonnement of een gespreide betaling:

Dit artikel gaat specifiek over het opstarten van abonnementen via het dashboard. Dit doe je via 'abonnementen' links in het dashboard. Hier zijn al jouw abonnementen zichtbaar

ongeacht of deze via de betaalpagina, factuur of het dashboard zijn aangemaakt. Je kan hier nieuwe abonnementen aanmaken en beheren.

Dit overzicht bestaat uit:

  • actieve abonnementen

  • gepauzeerde abonnementen

  • beëindigde abonnementen

Hoe kan ik een klant toevoegen?

Je kunt voor een (nieuwe) klant handmatig een nieuw abonnement of een gespreide betaling aanmaken. Dit doe je via de volgende stappen:

  1. Ga in het linker menu naar 'Abonnementen'

  2. Klik rechtsboven op ‘Nieuw Abonnement'

  3. Vul de gevraagde gegevens van de klant in

  4. Vul de 'termijn' gegevens in.

  5. Klik onderaan op Abonnement Maken.

Let op! Nadat je hebt geklikt op ‘Abonnement Maken’ start je het abonnement of de gespreide betaling. Jouw klant zal binnen twee werkdagen worden geïncasseerd. Vervolgens zullen worden de ingestelde termijn gevolgd.

Jouw klant ontvangt van PayPro een bevestiging dat het abonnement is gestart op de startdatum van het abonnement. Ook ontvangt jouw klant een vooraankondiging twee werkdagen vóór de eerste en latere incasso’s.

Termijn bepalen

Onder het kopje termijn dien je de frequentie van de incasso's bepalen. Standaard staat een incasso van 1 keer per maand ingesteld. Wil je een andere termijn hanteren, dan kun je dit aanpassen. Wil je de klant bijvoorbeeld 1 keer per kwartaal incasseren? Kies dan voor een incasso eens per drie maanden (Lengte termijn = 3 en betaling per = maand). Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een incasso eens per 2 weken (Lengte termijn = 2 en betaling per = week).

Proefperiode instellen

Voorafgaand aan de periodieke termijnen van het abonnement wil je mogelijk een eerste afwijkende termijn aanbieden bijvoorbeeld voor een proefperiode, inschrijfgeld of voor andere eenmalige kosten. Dit kan je in het scherm waarin je een nieuw abonnement aanmaakt onder ‘Proefperiode’ verwerken. Het bedrag dat je hier invult is het bedrag dat de klant betaald voor de eerste incasso.

Het minimale bedrag voor een proefperiode is € 1,- .

Gepersonaliseerde vooraankondiging

Iedere termijnbetaling wordt automatisch via een standaard mail aangekondigd zodat jouw klant hiervan op de hoogte is en kan zorgen voor voldoende saldo op de IBAN waarvan PayPro zal incasseren.

Wil je deze vooraankondiging personaliseren en er een eigen boodschap in opnemen gebruik dan de module ‘Notificaties voor je klanten’ waarmee je verschillende gepersonaliseerde berichten aan jouw klanten kan sturen.

Beheer abonnementen

Door in het overzicht te klikken op het betreffende abonnement krijg je een detail overzicht van het individuele abonnement. Rechtsboven onder de knop ‘Acties’ heb je de mogelijkheid het individuele abonnement te pauzeren of te stoppen.

Een gepauzeerd abonnement kan je op een later moment weer activeren, een beëindigd abonnement kan je niet hervatten. Onder de knop ‘Stop abonnement’ kan je de einddatum van het abonnement invoeren, hierdoor kan je bijvoorbeeld een gespreide betaling opzetten.

In het detail overzicht kan je klikken op de naam van de klant en worden de gegevens van de betreffende klant zichtbaar, deze gegevens kan je aanpassen via de knop ‘Aanpassen’ rechtsboven.

Automatisch verkoopfacturen verzenden

Door het abonnementen beheer te koppelen met de module Facturatie ontvangt jouw klant automatisch per email een factuur voor iedere betaling. Jouw klant ontvangt de factuur als bijlage bij de mail 'Vooraankondiging' die automatisch twee werkdagen voor de incassodatum gestuurd wordt naar jouw klant. Klik *HIER* om de module Facturatie te activeren voor jouw abonnementen.

Betaalmethode

De betaalmethode waarmee jouw klant een abonnement of een gespreide betaling kan voldoen is SEPA Incasso. De verwerking van een SEPA incasso is doorgaans 2-3 werkdagen. Binnen 2-3 werkdagen na de incassodatum staat het bedrag van de betaling in jouw PayPro saldo. Indien de incasso wordt gestorneerd, ontvang je hierover binnen 2–3 werkdagen per email een bericht.


Contact

Heb je nog meer vragen? Neem contact met ons op via de chat rechtsonder, via support@paypro.nl of 085 - 40 117 86

Was dit een antwoord op uw vraag?