In tegenstelling tot bijvoorbeeld een iDEAL betaling is een SEPA incasso geen gegarandeerde betaling. Een SEPA incasso kan tot maximaal 13 maanden na de incassodatum worden gestorneerd. Een overzicht van redenen van een stornering kan je hier vinden, de belangrijkste redenen zijn:
AM04: in dit geval keurt de bank de incasso af vanwege onvoldoende saldo op de IBAN van jouw klant. Het kan tot 5 werkdagen na de incasso datum duren tot deze stornering is verwerkt. PayPro brengt hiervoor € 0,75* bij jou in rekening.
MD06: dit is een door jouw klant uitgevoerde terugbetaling in zijn bankomgeving. Jouw klant is het niet eens met de incasso en boekt daarom het geld terug naar zijn IBAN. PayPro brengt hiervoor € 6,50* bij jou in rekening.
Melding Onterecht Incasso (hierna: MOI): jouw klant heeft het recht binnen 13 maanden na de incasso datum een MOI in te dienen bij de bank om de betaling alsnog terug te draaien. De bank beoordeelt bij een MOI of jouw klant een geldige SEPA machtiging heeft verstrekt, indien dat niet het geval is, draait de bank de transactie terug en brengt de bank jou € 85* in rekening.
Als jouw klant een MOI indient bij de bank dan informeert de bank ons hierover. Wij nemen dan contact met jou op en vragen je om informatie zoals bewijs van een geldige machtiging, datum van afgifte van de machtiging en gegevens van jouw klant.
*Exclusief BTW
Banken buiten Nederland?
Het is mogelijk dat een bank buiten Nederland extra kosten per stornering in rekening brengt. Dit verschilt per bank en land.
Wat kan ik doen om een stornering te voorkomen?
Communiceer altijd goed met jouw klanten dat je gaat incasseren. Laat daarnaast een SEPA machtiging tekenen.
Wat kan ik doen na een stornering?
Als een termijn gestorneerd is, dan wordt het desbetreffende bedrag teruggestort naar jouw klant. Je kan automatische mails sturen door debiteurenbeheer in te schakelen.
Contact
Heb je nog meer vragen? Neem contact met ons op via de chat rechtsonder, via support@paypro.nl of 085 - 40 117 86