Naar de hoofdinhoud
De reasoncodes voor een mislukte incasso

Stornering, storneringcodes, SEPA, incasso, RCUR, FRST, reason, mislukte incasso.

Meer dan 6 maanden geleden bijgewerkt

Het kan voorkomen dat een incassotransactie mislukt is. Een incassotransactie door bijvoorbeeld onvoldoende saldo kan tot 5 werkdagen na de incassodatum als mislukt terugkomen.

Wanneer je benieuwd bent naar de exacte redenen hiervan, dan kun je deze opvragen. Je ontvangt dan een reasoncode. De reasoncode is de reden van een mislukte incassotransactie.

Bij een mislukte transactie wordt €0,75 in rekening gebracht.

Mocht een klant de transactie terug boeken (MD06), dan zijn de kosten €6,50.

Dit zijn de meest voorkomende reasoncodes zoals bepaald door de European Payments Council.

Reasoncode

Redenering

AC01

Incorrect IBAN-nummer. Je kunt vragen om een correct IBAN-nummer!

AC04

Gesloten IBAN-nummer. Je kunt vragen om een ander IBAN-nummer!

AC06

Geblokkeerd IBAN-nummer. Je kunt vragen om een ander IBAN-nummer!

AG01

Een incasso van dit IBAN-nummer is geblokkeerd. Het kan zijn dat je probeert te incasseren van een spaarrekening. Je kunt vragen om een ander IBAN-nummer!

AG02

De gegevens van de incasso zijn niet juist. Je hebt bijvoorbeeld opgegeven dat de transactie een eerste betaling is (FRST) in plaats van een terugkerende betaling (RCUR). Of misschien ben je een uniek machtigingsnummer vergeten?

AM04

Onvoldoende saldo op de rekening. Je kunt nogmaals proberen te incasseren of even vragen om een ander IBAN-nummer!

MD01

De incasso blijkt ongeldig. Dit kan komen doordat er geen eerste transactie heeft plaatsgevonden (FRST), omdat de machtiging is verlopen, of omdat er überhaupt geen machtiging aanwezig is. Je kan de incasso opnieuw proberen middels een FRST-transactie of neem even contact op met de klant.

MD06

De incasso is teruggedraaid. Dit noemen we een stornering. Binnen 56 dagen na de incasso kan deze worden teruggedraaid. Je kunt contact opnemen met de klant wanneer je niet weet waarom er een stornering heeft plaatsgevonden.

MD07

De klant is overleden. Het kan zijn dat deze reden wordt aangegeven door een MS03 (overige redenen). Voer in dit geval geen incasso's meer uit.

MS03

MS03 wordt gebruikt voor overige redenen. MS03 wordt soms ook gebruikt bij redenen waar al een andere code voor is, zoals onvoldoende saldo. Je kunt contact opnemen met de klant wanneer je niet weet waarom er een mislukte incasso heeft plaats gevonden.

SL01

De bank heeft deze incasso geweigerd. Dit kan komen omdat het IBAN-nummer is geblokkeerd voor automatische incasso's en/of dat er een limiet bereikt is. Je kunt contact opnemen met de klant wanneer je niet weet waarom er een mislukte incasso heeft plaats gevonden.

Wanneer je meer informatie wenst te krijgen over de overige reasoncodes inclusief een uitleg met betrekking tot de vervolgstappen, dan raden wij je aan even te kijken in het volgende document.


Contact

Heb je nog meer vragen? Neem contact met ons op via de chat rechtsonder, via support@paypro.nl of 085 - 40 117 86

Was dit een antwoord op uw vraag?