Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesKosten & betalingen
Transacties verwerken in je boekhoudprogramma
Transacties verwerken in je boekhoudprogramma

Bespaar tijd met slim afletteren, MT940

Meer dan 2 jaar geleden bijgewerkt

Het verwerken van uitgevoerde transacties in jouw boekhoudprogramma wil je natuurlijk zo makkelijk mogelijk maken. In dit artikel laten we een voorbeeld zien aan de hand van boekhoudprogramma Exact, maar bij andere boekhoudprogramma's zijn de handelingen vergelijkbaar. Nadat de transacties door ons verwerkt zijn kan je een MT940-bestand downloaden met daarin de door ons verwerkte transacties, dit bestand kan je gemakkelijk importeren binnen jouw boekhoudprogramma.

Een MT940 bestand is een overzicht van de bij- en afschrijvingen. Enige transactiekosten zijn al verrekend bij het verwerken van de transactie. Als een bedrag van €20,00 wordt geïncasseerd bij de klant zal er vervolgens €19,70 aan je PayPro saldo bijgeschreven worden. Door het verschil van deze transactiekosten (€0,25 + €0,05 btw) is het mogelijk dat facturen open blijven staan.

Wat te doen met het openstaande bedrag op de facturen?

De volgende oplossing is een voorbeeld aan de hand van een grootboekrekening en de functie slim afletteren. In dit voorbeeld maken we gebruik van de betaalmethode SEPA incasso. De transactiekosten kunnen per betaalmethode verschillen, voor de betaalmethode iDEAL worden bijvoorbeeld €0,29 transactiekosten gerekend. Voordat je aan de slag gaat met de instellingen binnen je boekhoudprogramma wees dan bewust van dat deze instellingen gelden voor je gehele boekhouding.

Het openstaande verschil van €0,30 kan je door Exact laten afboeken op een aparte grootboekrekening. Hiervoor dien je een aparte grootboekrekening aan te maken onder bijvoorbeeld de naam ‘Betalingsverschil verkoop’. Hier kunnen alle kleine bedragen op worden afgeboekt die open blijven staan op de facturen. Belangrijk is dat onder de “administratie instellingen” het afboeking limiet van slim afletteren verhoogd wordt naar €0,30.

Elke maand ontvang je een factuur van PayPro met daarop de kosten van de afgenomen modules. Onderaan deze factuur staan ook de ‘reeds verrekende transactiekosten’. Met de som van deze transactiekosten op de factuur kan je de grootboekrekening weer gelijk trekken.


Gerelateerde artikelen


Contact

Heb je nog meer vragen? Neem contact met ons op via de chat rechtsonder, via support@paypro.nl of 085 - 40 117 86


Was dit een antwoord op uw vraag?