We krijgen vaak vragen over waar een goede affiliate campagne aan voldoet. Dit verschilt natuurlijk per product. Hierbij hebben we 9 algemene tips:

1. Geef informatie

Het is belangrijk om in campagne omschrijving duidelijk te vermelden wat het product, commissie en doelgroep is. Uit onderzoek bij de affiliates, kregen we veelal terug gekoppeld dat de campagne informatie vaak niet duidelijk is. 

2. Gebruik HTML code om je campagne tekst op te maken

De tekst die je schrijft in je campagne omschrijving komt als 1 lang verhaal aaneengesloten verhaal in je campagne te staan.

Via HTML code kan je spaties, lege zinnen, etc. toevoegen. Op deze pagina kan je als leek gemakkelijk een HTML tekst opmaken. 

Basis HTML:
Open elke zin met <p>
Eindig je je zin/tekst met <br> dan begint je volgende zin op de volgende regel.
Eindig je je zin/tekst met </p> dan creëer je een witte regel onder je laatste zin. 

Zie voorbeeld:

3. Richt je campagne tekst op de juiste doelgroep

Het is belangrijk om duidelijk een doel te hebben. In dit geval is het het doel om affiliates te overtuigen jouw campagne te gaan promoten. Richt je campagne dan ook op deze affiliate. Een veel voorkomende fout is dat verkopers een verkooppitch houden in de campagne omschrijving en daarbij vertellen waarom je het product moet kopen.

Voor een affiliate is het in eerste instantie niet interessant om te lezen waarom hij/zij het product zou moeten kopen. Het is voor de affiliate wel interessant om te lezen waarom hij/zij het product zou moeten verkopen.

4. Maak het affiliates makkelijk

Wanneer een affiliate producten wilt gaan promoten kan hij of zij dit op verschillende manieren doen. Wat bij affiliate erg gewenst is, is demo materiaal wat ze daarvoor kunnen gebruiken. Denk hierbij aan plaatjes, banners en filmpjes.

Het is dan ook aan te raden om een pagina op je website ter beschikking te stellen met promotiemateriaal. In je campagne omschrijving kan je vervolgens een URL plaatsen waar dit materiaal te vinden is. 

5. Geef niet een te hoge, maar ook niet een te lage commissie

Veel verkopers willen affiliates overhalen met een extreem hoge commissie met het idee dat er dan veel affiliates met de campagnes aan de slag gaan.

Zo hebben we het voorbeeld van een klant die een ebook ter beschikking stelde voor affiliate marketing. Dit ebook koste maar liefst €70,-. De commissie voor de affiliate was meer dan €50,- per sale. Relatief is dit natuurlijk een enorm hoge commissie maar toch bleven de affiliates weg.

Een vergelijkbaar product werdt ook aangeboden voor €30,- met een commissie van €10,-. Ondanks een lagere in commissie waren hier meer affiliates mee bezig. 

Affiliates kijken naast de commissie ook naar de potentie van het ebook. Hier is de vraagprijs een onderdeel van. Een boek van €70,- wordt natuurlijk veel minder snel verkocht dan een vergelijkbaar boek van €30,-.

Een te lage commissie is uiteraard ook niet interessant voor een affiliate. De kunst is het zoeken naar de "gulden middenweg". Ook dit verschilt per product. 

6. Heb je meerdere producten? Laat de affiliate deze in één keer allemaal kunnen promoten. 

Wanneer je een webshop hebt, is het natuurlijk logisch dat een affiliate een percentage commissie krijgt over alles wat via hem / haar wordt verkocht.

Het is raadzaam om dit ook toe te passen bij een website met losse productknoppen. Verkoop je meerdere producten op je website via losse knoppen? (Bijvoorbeeld abonnementen "smal - "medium" - "premium".) Zorg er dan voor dat ze over alle producten een commissie kunnen ontvangen. Dit kan je instellen bij het opmaken van je campagne door de optie: "Indirecte commissie" aan te zetten.

Een affiliate zal nu meerdere producten kunnen promoten in één keer. 

7. Verwijs de affiliate URL door naar de homepage van je website

Veel verkopers verwijzen door naar 1 lange salespagina. Uiteraard is dit een mooie extra optie. Het is aan te raden om de affiliate link als basis door te verwijzen naar de homepagina van je website.

Je kan in je campagne omschrijving toelichten dat er gebruik gemaakt kan worden van deeplinking en dat ze daarmee kunnen doorverwijzen naar een salespage. Dan kan de affiliate zelf bepalen op welke pagina de affiliate URL terecht komt.

8. Test je campagne

Test je campagne voor enkele dagen. Kijk vervolgens naar de statistieken. Heb je veel clicks maar weinig sales? De zou het zo kunnen zijn dat je website niet betrouwbaar over komt en veel potentiële klanten hier afhaken.

Het optimaliseren van het sales traject is een lastige klus. Blijf daarom altijd testen en verbeteren.

9. Heb geduld 

Heb je een campagne online maar haalt deze weinig uit? Ga dan niet gelijk alles op z'n kop zetten en aanpassen. Het kan soms even duren voordat affiliates met je campagne bezig gaan.

Houd er daarnaast rekening mee dat affiliate marketing een mooi medium is als marketing voor je product, maar dat het slechts een hulpstuk is om je product te kunnen verkopen. 

Ook bij affiliate marketing kan je niet stil zitten en PayPro het werk laten doen. Het is daarom altijd raadzaam om naast onze affiliates ook zelf opzoek te gaan naar (nieuwe) affiliates die je product kunnen promoten. 

Heeft u het antwoord gevonden?